Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1975260   Atrapa'ls! Encanteris per transformar-nos en menjallibres
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/1/2024 - 31/1/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   17ED Atrapa'ls! Encanteris per transformar-nos en menjallibres
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/01/2024
  
Cost matrícula (Euros)   70
  
Descripció i   Metodologia:   El curs que es presenta té com a eix central proporcionar eines a les persones mediadores que se situen entre els nens i els llibres per tal que se sentin més segures i s'apassionin per la tasca tan rica i important que desenvolupen.

És vital comprendre que acompanyar els més petits en el procés d'estimar la lectura ens exigeix que se'ns il·lumini la mirada i que sentim com ens batega el cor amb força quan un llibre se'ns posa al davant. Si tenim això, serà difícil que els nens no ens segueixin. Ara bé, per fer de flautistes d'Hamelín, a més d'agradar-nos la música, també cal que aprenguem a tocar la flauta, saber com posar els dits, com bufar...

En conseqüència, «Atrapa'ls: encanteris per transformar-nos en menjallibres» se centra en tot allò que podem fer per familiaritzar els nens i nenes amb la lectura, per fomentar la creació d'hàbits lectors i ajudar-los a voler llegir més i més... i més! I a la vegada, ho fa col·locant-nos com a protagonistes, fomentant que reflexionem i practiquem amb els temes tractats de manera inductiva, perquè vivim a la nostra pell i de manera activa el que viuran els nens i nenes després.


METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asincron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge dinamitzats amb la metodologia de l'Storytelling i la gamificació, que contenen proves d'autoavaluació, amb lectures i vídeos, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar.

DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a:

https://www.eduk.cat
  
Objectius   - Apassionar les persones mediadores pel món dels llibres, en primer lloc, per tal que puguin contagiar l'amor pels llibres als nens i nenes després.
- Conscienciar sobre la rellevància de la lectura a les nostres vides i la importància de dedicar-li temps i espais a l'escola diàriament.
- Oferir estratègies per aprendre a fer una bona selecció, per crear un ambient lector i per fer conversa literària.
  
Continguts   Mòdul introductori: «Sobre fer lectors: fonaments».

El primer mòdul del curs ens presenta les bases. Fem un apropament al fet lector i la seva transcendència a la vida de les persones. A partir d'aquí, ens apropem als ingredients necessaris per "fer lectors" i fem un repàs clar i entenedor de com funciona la comprensió narrativa des que som ben petits. Tot plegat, ens obre la gana, ens fa de porta d'entrada al fascinant món del contagi d'amor pels llibres.

Continguts:
- La lectura: què és? Per què i per a què llegir?
- Desenvolupament de l'autoimatge i el sentiment lector: ingredients necessaris.
- Bases psicològiques implicades en el desenvolupament de la comprensió narrativa.
- Paper del mediador: l'ingredient bàsic.
- Elements narratius a valorar en una història de ficció: espai, temps, esquema...
- El cercle de la lectura: la selecció, la lectura i la resposta.

Mòdul 1. «La selecció: diversitat de narracions: per on comencem?».

En aquest mòdul ens centrem en els elements que tenen a veure directament amb el procés de selecció de llibres. Emprenem el viatge recorrent progressivament uns camins que ens permetran veure més enllà dels arbres, ens ajudaran a saber què s'amaga darrere les paraules i a reconèixer com són les ales que fan volar les històries... i així, arribarem al nostre destí: saber moure'ns pel món dels llibres, saber on situar la mirada quan es tracta de seleccionar, sentir-nos segurs i prendre les millors decisions per contagiar la passió pels llibres i ajudar aquells que passen per les nostres mans a anar progressant literàriament i personalment.

Continguts:
- Què amaguen les històries? Ús dels llibres per alliçonar (a través de valors, moral, lliçons o pedagogia) versus allò que es considera LIJ (Literatura Infantil i Juvenil), vehicle per interpretar el món.
- Les formes de la narració: adaptacions, versions, traduccions, canvi de format i circuit cultural que segueixen.
- Fonts d'informació per fer una selecció segura: recomanacions, premis i concursos, dades estadístiques...
- Els clàssics: definició, importància, contribucions a tots els nivells.
- Tipus de narracions: gèneres, estructures, tipologies més freqüents per a nens i nenes, literatura de qualitat vs. de consum.
- Criteris per fer selecció d'obres a l'escola: la qualitat, l'adequació i la varietat.


Mòdul 2. «La lectura: i ara què? Creant una escola lectora».

En aquest segon mòdul ens centrem en aspectes més pràctics relacionats amb el foment de la lectura. Reflexionem sobre què és necessari tenir en compte per fer que els nens i nenes s'enamorin de la lectura i cada dia vulguin llegir més i més.

Com podem organitzar els espais de lectura? Què podem fer dintre del temps de lectura? Quins recursos i models que han funcionat podem tenir de referència?

Continguts:
- Ambient lector, elements indispensables: l'espai i el temps de lectura, els recursos i existències i la conversa literària. - El foment de l'hàbit lector versus educació literària.
- Espais lectors: formes d'organitzar els llibres a l'escola, exhibicions, temps per fullejar i enamorar-se dels llibres.
- Temps de lectura: lectura individual, lectura en veu alta i temps per compartir i remenar.
- Propostes i activitats: models i experiències inspiradores.

Mòdul 3. "La resposta: parlem de llibres". Conversa literària.

En aquest darrer bloc ens centrem en el tercer punt del cercle de la lectura, la conversa literària. Comencem presentant unes bases teòriques sobre la conversa i els models de parla que ens serveixen de reflexió i d'inici del camí a recórrer i acabem presentant un mètode pràctic per aplicar amb els grups de nens i nenes.

Continguts:
- Fonaments: bases teòriques sobre la fenomenologia de la literatura i la resposta lectora.
- Els nens com a crítics: capacitats i potencialitats.
- Model «Digues-me»: Tipus de preguntes, estructura i aspectes pràctics.



  
Avaluació   Mòdul introductori:
Realitza una autobiografia lectora. Recull experiències i fets de la vida que es relacionin directament amb la lectura i que hagin contribuït a la teva autoimatge lectora.

Mòdul 1:
a) Que els arbres no ens tapin el bosc: intencions que s'amaguen rere les històries.
- Abans de començar: davant de diferents fragments de faules, paràboles, àlbums, novel·les... fixa't en si contenen una intencionalitat o no. Analitza com algunes històries tracten de transmetre valors o la moral imperant, com les modes entren als llibres, del didactisme deliberat d'algunes obres... Fixa't en aspectes concrets, com per exemple el concepte de gènere. Què és literatura i què no? Tot s'hi val quan és per a nens i nenes? Comparteix al fòrum les teves observacions i opinions al respecte.
- Per tancar: reflexiona sobre els finals de les històries. Proposarem un llistat amb diversos finals d'aquells que es poden posar en dubte, escull-ne un i explica-li a una hipoteca mare/pare perquè pot ser un bon llibre per regalar-li al seu fill/a encara que no acabi (almenys explícitament) amb allò de «van ser feliços i van menjar anissos». Comparteix-ho al fòrum per escrit, amb àudio o vídeo.

b) De quan a les obres els hi van sortir ales.
- Abans de començar: presentarem diverses traduccions d'una mateixa història i ens fixarem en allò que les fan una bona opció i allò que no. Junts extraurem quins són els elements a tenir en compte a l'hora de valorar-les.
- Per tancar: fes un judici al llop dels tres porquets. Emet un informe amb el recull de proves i la seva sentència i comparteix-la al fòrum.

c) De quan els llibres es van convertir en enllaços.
- Abans de començar: comencem autoexplorant-nos. Quina ha estat la teva relació amb els clàssics a la vida? N'hi ha algun que et marqués? Algun que cremaries? Com et va afectar pel que fa a l'estima per la lectura? A partir d'aquest punt, participa en el debat al fòrum: «els clàssics, sí o no a l'escola/per a nens i nenes?».
- Per tancar: presentem un llistat d'àlbums il·lustrats considerats clàssics. Escull-ne un i raona per què creus que ha traspassat les fronteres del temps i l'espai. Quins ingredients conté? Pots presentar la tasca en format escrit, àudio o vídeo.


Mòdul 2. «La lectura: i ara què? Creant una escola lectora».
- Abans de començar: quines diferències hi ha entre fomentar l'hàbit lector i l'educació literària? Ets capaç d'identificar situacions o accions que porten a terme en un sentit o en un altre? Exposa aquests aspectes al fòrum.

- Per tancar/projecte final de mòdul: oferim tres opcions perquè n'escullin una lliurement.
a) Relacionada amb els espais lectors: prepara una exposició real en cas que es treballi a una escola i justifica breument el perquè d'aquesta, què pretén aconseguir. En cas de no treballar-hi es pot fer igualment fent una proposta imaginada.

b) Relacionada amb la Lectura en Veu Alta: Llegeix un conte, un àlbum, un capítol d'un llibre... en veu alta (a poder ser, en un context real). Ho pots presentar en format vídeo o àudio.

c) De la guia pràctica presentada amb propostes per organitzar el temps de lectura diària a l'escola: Fes un tastet d'algun dels seus elements i comparteix l'experiència al fòrum.

Mòdul 3.

- Abans de començar: Analitza com es produeix una conversa sobre llibres de manera espontània.

- Per tancar: Aplica al teu context una sessió «Dime» i comparteix l'experiència amb la resta al fòrum.

PROJECTE DE FINAL DE CURS
Oferim dues opcions a escollir.

a) D'igual a igual: escull el teu llibre «Ah!», el llibre de la teva vida, aquell que voldries recomanar a tothom i fes una recomanació en vídeo o àudio.

b) De mediador als nens i nenes: grava't fent una recomanació d'un llibre LIJ als nens i nenes. Com ho faries? Què els hi diries? Per què és un bon llibre?

Per acabar, et convido a rellegir la seva autobiografia lectora per tal que t'adonis d'aquells elements que ens marquen com a lectors.
  
Requisits de  certificació   1. La realització, de manera satisfactòria, de totes de les tasques proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pel tutor.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció.
  
Persones  destinatàries   Internivells: adreçat a qualsevol professional que desenvolupi un rol de mediador de la lectura o tingui interès en aquesta tasca.

  
E-mail   info@eduk.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 14/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).